خانه / جشنواره / آغاز هفته جایزه مصطفی(ص) در دانشگاه الزهرا(س)

آغاز هفته جایزه مصطفی(ص) در دانشگاه الزهرا(س)

آغاز هفته جایزه مصطفی(ص) در دانشگاه الزهرا(س) از ۱۸ آبان/ حضور بیش از ۱۰۰ چهره علمی و دانشگاهی در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص)

۱۱ آبان ۹۸اشتراک گذاری پرینت

۰ 

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: طی این هفته ضمن برگزاری سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، برنامه های جانبی مختلفی نیز مانند ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور بیش از ۱۰۰ چهره علمی و دانشگاهی از کشورهای مختلف برگزار می شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی جایزه مصطفی(ص)، مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) در نشست خبری سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در تالار همایش پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با اشاره به تلاش‌ها طی دو سال گذشته برای انتخاب برترین دانشمندان جهان اسلام در بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) اظهار داشت: این جایزه با هدف هم ­افزایی و ارتقای ظرفیت نقش آفرینان علم و فناوری در جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی(ص) به صورت دوسالانه است که امسال سومین دوره آن در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف بنیاد در سطوح متفاوت اقشار جامعه خاطرنشان کرد: مسابقه دانش ­آموزی نور، رقابت علمی کنز، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی و همچنین وجود ده‌ها نفر در کشورهای مختلف در قالب سفیران جایزه مصطفی(ص) که به پیاده ­سازی برنامه‌های بنیاد کمک می‌کنند و خادم­ المصطفی(ص) که در تامین مالی آن نقش مهمی دارند، برنامه‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در جهت اهداف یادشده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به افزوده ­شدن بخش جدید به نام برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) یادآور شد: سومین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)، دوشنبه آتی (۲۰ آبان) در تالار وحدت با مهمانانی از ۳۰ کشور جهان و ۱۰۰ مدعو علمی و دانشگاهی و مراسم افتتاحیه هفته جایزه مصطفی(ص) روز شنبه آتی (۱۸ آبان) در دانشگاه الزهرا(س) برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به برگزاری نشست‌ استپ طی روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان اظهار داشت: نشست‌ استپ، فرصتی برای تبادل علم و فناوری است و امسال با محوریت پنج دانشگاه از جمله دانشگاه‌های الزهرا(س)، امام صادق(ع)، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، صداوسیما و همکاری ۹ دانشگاه و پژوهشگاه شامل دانشگاه‌های ارومیه، اصفهان، امیرکبیر، دانشگاه تهران، پژوهشکده آیندگان، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می ­شود.

وی موضوعات این دوره از نشست استپ را برشمرد و گفت: همبست آب و انرژی، ارتباطات علم، تامین مالی علم و فناوری، نقش بانوان در علم و فناوری و سلامت موضوعات ششمین دوره نشست استپ است.

به گفته صفاری‌نیا نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) از دیگر برنامه هفته جایزه مصطفی(ص) است که امسال در کارخانه نوآوری آزادی با حضور ۴۰ دانشمند برگزار می‌شود؛ این نشست در سه دوره گذشته در کشور ایران، عمان و دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شده بود.

رئیس پارک فناوری پردیس در مورد برنامه­ های هفته جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۹ تاکید کرد: بازدید از مراکز تحقیقاتی و علمی و آزمایشگاهی مانند پژوهشگاه ژنتیک، نمایشگاه لیزر و آزمایشگاه­ های تخصصی علوم پزشکی و پارک فناوری پردیس از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است؛ همچنین برنامه ضیافتی به نام  شبی با فناوران و کارآفرینان تدارک دیده شده است.

دولت در تامین مالی جایزه مصطفی(ص) نقشی ندارد

صفاری‌نیا با اشاره به تدارک برنامه بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی تهران برای مهمانان خارجی دعوت شده گفت: با شکل­ گیری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، خیرین، مشارکت خوبی در تامین مالی جایزه داشته‌اند و امسال نیز مانند دو دوره گذشته از همین حوزه تامین مالی شده است و دولت نقشی در تامین آن ندارد. بیش از ۱۷۰ نفر در این امر مشارکت کرده و در جمع ۱۱۰ میلیارد ریال در دو سال گذشته تامین مالی در صندوق داشته‌ایم که مجموع وجوه صندوق به ۳۹۰ میلیارد ریال رسیده است. البته همه این میزان به صورت تامین مالی نبوده بلکه قرض­ الحسنه یا هبه نیز بوده است.

اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

این جایزه در دور اول (سال ۹۴) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی(ص) (سال ۹۶) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته علم و فناوری اطلاعات  و ارتباطات و اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی در حوزه نظریه اطلاعات و ایرانی‌تبار ساکن سوئیس اهدا شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *