خانه / دارالقران / کاروانسراها را می توان بارانداز فرهنگی نامید

کاروانسراها را می توان بارانداز فرهنگی نامید

نوکنده در همایش ملی کاروانسراهای ایران :

کاروانسراها را می توان بارانداز فرهنگی نامید

کاروانسراهادر گذشته با توجه به شبکه گسترده در ارتباطات صرفا محل اقامت و تبادلات اقتصادی و تجاری نبوده اند، بلکه کانون تعاملاتانسانی به ویژه فرهنگی بودند و می توان با این حساب به زعم من کاروانسراها را،بارانداز فرهنگی نامید .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران امروز« چهارشنبه» در همایش ملیکاروانسراهای ایران (گذشته،حال و آینده ) گفت :بسیار خوشبخت و سرافرازم که در شرایط سخت و پیچیده این روزها ناشی از همه گیریبیماری کرونا ، با رعایت شیوه نامه های لازم پیشگیری شاهد برگزاری رویداد ملی کاروانسراهایایران با حضور شما فرهیختگان گرانقدر هستم.

او تصریح کرد :موزه ها کانون فرهنگ و تمدن بشری وکاروانسراها سازه های دلنشین و روایت بر تنوع، خلاقیت وذوق مهندسی معماری در پهنهوسیع ایران از کرانه های رود ارس تا حاشیه خلیج فارس هستندکه در گذشته با توجه به شبکه گسترده در ارتباطات صرفا محل اقامت و تبادلاتاقتصادی و تجاری نبوده، بلکه کانون تعاملات انسانی به ویژه فرهنگی بودند .

رییس موزه ملی ایران گفت: می توان با این حساب به زعم من کاروانسراها را، بارانداز فرهنگی، نامید ، باراندازی که محل تلاقی و توسعهفرهنگ و تمدن ایران و بعضا اقوام ملل مختلف بوده و نقش مهمی را در زیر ساخت میراث مادی و معنوی ایران ایفا می کند، مسافرانی که دیدهها و شنیده های خود را به عنوان تحفه و باری ارزشمند به دیار خود به ارمغان برده اند

نوکنده تأکید کرد:اکنون ضروری است برای صیانت، حفاظت و احیای این بارانداز های فرهنگی گام های موثری برداریم و زندگی جدید را در کالبدقدیم کاروانسرا احیا کنیم.

رییس موزه ملی افزود: بار دیگر تکثر و تنوع فرهنگی این سرزمین را با اتصال به شبکه گسترده تجربه تاریخی مان از  زبان کاروانسرا بیانکنیم؛کاروانسراها در زمان خودشان نقش شبکه های اجتماعی امروز را ایفا می کردند و در بزنگاه های فرهنگی اقتصادی موثر عمل می کردند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با بر گزاری این همایش و ثبت کاروانسرا در فهرست میراث جهانی، گسترش زمینه های پژوهشی بتوانیمکاروانسرا ها احیا کنیم و  با کاربری متناسب با اصالت آن دوباره این بازار فرهنگ را رونق بخشیم.

بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدها پیکر لارستان

در بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدها پیکر لارستان با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماریموجود بر سطح محوطه مستندنگاری شدند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیئت باستان شناسی «امروز» چهارشنبه، با اعلاماین خبر گفت: شهرستان لارستان در جنوب استان فارس قرار گرفته و از سمت جنوب  و شرق با استان هرمزگان همجوار است و شهر لار مرکز اینشهرستان از دیر باز از مراکز عمده بازرگانی در جنوب ایران محسوب می شود.

این باستان شناس، وجود بازار بزرگ قیصریه در این شهر و آثار و شواهد تاریخی را بیانگر ارتباط تجاری لار با بنادر خلیج فارس و بازرگانیمستقل در این منطقه دانست و تصریح کرد: قلعه اژدها پیکر در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه ایطبیعی بنا شده است.

او با بیان اینکه این قلعه در تاریخ دوم آبان ماه یکهزارو سیصدوهشتاد و دو  با شماره  ۱۰۵۰۷  در فهرست آثار ملی  کشور به ثبت رسیده استاظهارکرد: پیش از این در آذر ماه ۱۳۸۸ برنامه«تعیین عرصه و حریم قلعه اژدهاپیکر لار» توسط علی عسکری چاوردی انجام گرفته است.

ابوالاحرار گفتبررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدهاپیکر شهرستان لار» با هدف شناسایی توالی فرهنگی و استقراری قلعه اژدهاپیکر و در راستای شناسایی ارتباط این منطقه با سایر محوطه های هم دوره در جنوب کشور با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری انجامشد.

سرپرست هیئت باستان شناسی افزود: در این پژوهش میدانی با نمونه برداری روشمند آثار سطحی و گاهنگاری نسبی این آثار دوره هایاستقراری قلعه شناسایی و ارتباط معنایی این آثار با عوارض طبیعی و بقایای معماری مورد مطالعه قرار گرفته است.

این باستان شناس گفت: در این بررسی روشمند با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطحمحوطه مستندنگاری شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *