خانه / جشنواره / امید اسراییل به بایدن است یا مکرون

امید اسراییل به بایدن است یا مکرون

المانیتور: در پرونده ایران امید اسراییل به بایدن است یا مکرون؟

شفقنا- المانیتور در نوشتاری به نقش فرانسه ومکرون در دخالت دادن اسراییل و عربستان در گفتگوهای آتی و احتمالی بر سر برجام پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ المانیتور نوشت: اولین سخنرانی جو بایدن پیرامون سیاست خارجی آمریکا به دو دلیل نتانیاهو را نگران کرد: اول به خاطر آنچه بایدن گفت و دوم به خاطر آنچه بایدن نگفت.
بایدن گفت که اتحادهای آمریکا بزرگ ترین سرمایه این کشور است و این یعنی شانه به شانه متحدان و شرکای اصلی ایستادن. بایدن از دوستان آمریکا یاد کرد که اسرائیل در بین آنها نبود. نتانیاهو از دهم فوریه منتظر تماس تلفنی از سوی کاخ سفید است و اکنون روشن است که برای دولت بایدن اصلی ترین متحدان آمریکا، اروپایی ها هستند نه اسرائیل.
از زمان شکست ترامپ، نتانیاهو به شدت از دگرش سیاسی بیمناک بوده است. نخست وزیر اسرائیل حالا دریافته جهان رهبران دیگری هم دارد که به ناچار باید به سوی آنها چرخش کند. به ویژه آن شش قدرت جهانی که در برنامه جامع اقدام مشترک سال ۲۰۱۵ حضور داشتند.
پوتین یکی از گزینه هاست، اما شمار اندکی در اورشلیم بر این باورند که او بتواند اسرائیل را از خطر توافق برجام برهاند. در مورد چین نیز نتیجه گیری همین است. در اروپا هم انگلستان گزینه ای نیست که نتانیاهو بتواند به آن تکیه کند.
پاریس هشت سال پیش مواضع سختگیرانه ای نسبت به برنامه هسته ای ایران داشت. اولاند، رئیس جمهور وقت، متعهد شد که فرانسه تسلیم پرونده هسته ای ایران نمی شود و به نتانیاهو گفت که فرانسه دوست واقعی اسرائیل است.
دیپلمات های اسرائیلی بسیار تلاش کردند تا همتایان فرانسوی خود را علیه برنامه هسته ای ایران بسیج کنند. با این حال، در سال ۲۰۱۵ فرانسه نیز نتوانست بر توافق هسته ای تاثیری بگذارد. روابط اورشلیم و پاریس در زمان مکرون نیز بسیار خوب پیش رفت. مکرون از پرونده اسرائیل و فلسطین فاصله گرفت و تمرکزش را بر لبنان، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس گذاشت. این کاملا باب میل اسرائیل بود.
در چهارم فوریه، مکرون گامی دیگر برای پیشبرد آغاز گفتگوها با ایران برداشت. او پیشنهاد میانجی گری در گفتگو بین ایالات متحده و ایران برای زنده کردن برجام را داد. او گفت: ما نیازمند نهایی کردن یک توافق تازه با ایران هستیم. من برای حمایت از هر طرحی از سوی آمریکا برای گفتگوی دوباره با ایران هرچه در توان داشته باشم انجام می دهم. ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان و اسرائیل نیز در این گفتگوها مشارکت داده شوند. آنها مهم ترین شرکای ما در منطقه هستند.
این همان امتیازی بود که اورشلیم سعی می کرد در چند هفته گذشته از واشنگتن بگیرد و حالا فرانسه این درخواست را روی میز گذاشت: نگه داشتن اسرائیل در اتاق گفتگو. این درسی برای اورشلیم پیرامون سیاست واقعی است و فرصتی دیپلماتیک که می توان از آن بهره برد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *