خانه / دارالقران / خواناسازی کاخ های چغازنبیل آغاز شد

خواناسازی کاخ های چغازنبیل آغاز شد

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل وهفت تپه از آغاز برنامه گمانه زنی به منظور پیگردی و خواناسازی کاخ شماره ۲ و ۳ چغازنبیل از نیمه دی ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عاطفه رشنوئی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل وهفت تپه امروز «دوشنبه» با اعلام این خبرگفت: سال ها بناهای موجود در نیمه شرقی محوطه چغازنبیل به حال خود رها شده بودند و اقدامات حفاظتی و مرمتی سالانه مانند آنچه که زیگورات و معابد اطراف آن را دربر می گرفت، شامل حال این بناها نمی شد.

او خاطرنشان ساخت: از آنجایی که رویکرد پایگاه، توجه به چغازنبیل به مثابه یک شهر باستانی است و برای همه بناهای موجود در آن اهمیت قائل است، برنامه خواناسازی کاخ های موجود در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

مهدی عالیپور، سرپرست مشترک برنامه خواناسازی نیز درادامه گفت: کاخ های شماره ۲ و ۳ در محله شاهی در ضلع شرقی محوطه و در نزدیک حصار بیرونی شهر واقع شده اند.

این باستان شناس با اشاره به این نکته که گیرشمن این بناهای عظیم را براساس نبود آجر نوشته ای که همچون بناهای دیگر آن را معبدی برای خدایان ایلامی معرفی کند و وسعت این بناها، آن ها را با عنوان “کاخ” معرفی کرده است تصریح کرد: این در حالیست که کاربری این بناها همچنان برای ما مشخص نیست.

مهرنوش زاده دباغ، دیگر سرپرست مشترک کاوش ها در ادامه افزود:  بناهای موسوم به کاخ های شماره ۲ و ۳، در زمان گیرشمن در سال های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲، کاوش و به صورت مختصر مرمت شدند.

او افزود: امروز با گذشت بیش از نیم قرن از کاوش اولیه، مجددا نیاز به خواناسازی دارندو گیرشمن در زمان کاوش به آسیب دیدگی شدید این بناها به دلیل وجود مسیل های مختلف در اطراف و درون آنها اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بناها با وجود مسیل های فعال و رسوبات سال های پس از کاوش در وضعیت حفاظتی نامناسبی قرار دارند تصریح کرد: هیأت باستان شناسی پایگاه میراث جهانی با  کمک بخش مرمت در این فصل از کاوش تصمیم بر خواناسازی دیوارهای اصیل، مرمت اصولی آنها و اتخاذ تدابیری برای غیرفعال سازی علمی و پایدار مسیل های موجود در این کاخ ها دارد.

گفتنی است ، برنامه گمانه زنی به منظور پیگردی و خواناسازی کاخ شماره ۲ و ۳ چغازنبیل با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *