خانه / جشنواره / احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز

احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز

در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه صورت گرفت

احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

سه اثر سماع از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته مینا کاری گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه پرداز اجرا و احیا شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتیامروز«یکشنبه » با اعلام این مطلب گفت : این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنر های سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.

وی ،میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشیبخصوص متعلق به دوران قاجار در موزههای معتبر نگهداری میشوند.

او با اشاره به اینکه روشهای مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد که در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجردتاکستانی در آن احیا شده ،مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.

شریف زاده گفت: تلاش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی ،مینای نقاشی را یکی از روشهای ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀقاجار(سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روشهای اجرایی ازرسالتهای گروه پژوهشی هنرهای سنتی است در این سه اثر ،روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت  .

او اظهار داشت : هر یک از آثار یاد شده به ابعاد ۱۳ در ۲۰ به سبک مینای نقاشی نقطه پردازاجرا و در نقش بندی خطوط آنها از روش قلمگیریمرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *