خانه / جشنواره / رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال

رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال

مذاکرات پیچیده میان حزب نتانیاهو و گانتز برای ممانعت از انتخاباتی دیگر در فلسطین اشغالی در ساعات پایانی ضرب‌الاجل تصویب بودجه تا روز سه‌شنبه در حالی در جریان است که اختلافات حل نشدنی به نظر می‌رسد.

رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال پارلمان و انتخابات مجدد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که فرصت چندانی تا انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به صورت خودکار در صورت عدم توافق میان حزب «لیکود» تحت هدایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب «آبی و سفید» تحت هدایت وزیر جنگ این رژیم بر سر بودجه سالیانه باقی نمانده، گفته می‌شود این دو حزب امروز یکشنبه قرار است تصمیمی مهم درباره به تاخیر انداختن این ضرب‌الاجل به مدت چند هفته دیگر به منظور مذاکره برای رسیدن به یک توافق اتخاذ کنند.

این در حالی است که اعضای ارشد حزب وزیر جنگ رژیم صهیونیستی احتمال جلوگیری از انتخابات را در نتیجه یک توافق ۵۰-۵۰ ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، این دو حزب دیروز و امروز مشغول مذاکره بوده و همچنان هستند و برخی مقامات ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوان به توافقی دست یافت که در نتیجه آن قانونی فوری تصویب شود که ضرب‌الاجل بودجه را برای بار دوم به تاخیر بیندازد تا بتوانند با خریدن زمان، قانون پیچیده‌تری را درباره بودجه کابینه و تغییرات در قوانین فعلی، به تصویب برسانند که توافق کابینه ائتلافی را مورد حمایت قرار دهد.

بنا بر این گزارش، شکست در تصویب بودجه تنها راه گریز در توافق چرخشی [پست نخست‌وزیری] است که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این امکان را می‌دهد که از تحویل نخست‌وزیری به بنی گانتز در نوامبر ۲۰۲۱ خودداری کند. به همین خاطر حزب لیکود در تلاش برای مذاکره مجدد به منظور دستیابی به توافق ائتلافی مطلوب‌تر خود، ماه‌هاست تصویب بودجه سالیانه این رژیم را نگه داشته؛ توافقی که در نتیجه آن دوره یک سال و نیمه نتانیاهو تمدید شود و به همان میزان دوره گانتز هم افزایش یابد.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، حزب نتانیاهو همچنین به دنبال مهار نفوذ «آوی نیسنکورن» وزیر دادگستری از حزب آبی و سفید است. زیرا باقی ماندن او در این منصب به معنای آن است که در کابینه بعدی یعنی کابینه گانتز او تعیین دادستان و دادستان کل را برعهده خواهد داشت دو منصبی که برای نتانیاهو که رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی‌اش قرار است بزودی از سر گرفته شود، مهم تلقی می‌شود. نیسنکورن همچنین با تلاش‌های نتایناهو برای ایجاد تغییرات در نظام دادگستری و تعیین قضات محافظه‌کارتر و محدود کردن قدرت دادگاه‌ها به صورت گسترده‌تر مخالف است.

طبق این گزارش، روزنامه «هاآرتص» روز یکشنبه در مطلبی بدون منبع اعلام کرد گانتز گفته حاضر است در ازای بستن راه گریز از تصویب بودجه، از اختیارات و قدرت نیسنکورن بکاهد. بنا بر این مطلب، در بین حزب آبی و سفید با این اقدام مخالفت‌هایی از جمله از سوی فرد شماره دوی آن «گابی اشکنازی» شده و مشخص نیست که آیا این معامله مورد تایید حزب آبی وسفید قرار خواهد گرفت. حزب آبی و سفید گزارش‌ها در این خصوص را رد کرده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، یکی از تقاضاهای اصلی حزب نتانیاهو، اخراج نیسنکورن به عنوان وزیر دادگستری بوده اما بعد از مخالفت قاطع حزب آبی و سفید تمرکز بر روی کاهش مسئولیت‌های او که می‌تواند باعث استعفایش شود، رفته است.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی برخی منابع که در مذاکرات دو حزب حضور داشته‌اند، می‌گویند بودجه ۲۰۲۱ تا ماه آینده تایید خواهد شد و بند موجود در توافق کابینه ائتلافی که مشخص می‌کند که گانتز بعد از نتانیاهو قدرت را در دست خواهد گرفت، تضمین خواهد شد. عده دیگری اما می‌گویند پیامد بسیار محتمل این است که رژیم صهیونیستی به دلیل وجود اختلافات به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام برود.

منابع حزب آبی و سفید به هاآرتص گفته‌اند این حزب بر روی بسته شدن راه گریز که به نتانیاهو اجازه می‌دهد از تحویل قدرت با ممانعت از تصویب بودجه خودداری کند، اصرار خواهند کرد. این منابع تایید کردند که احتمال این که لیکود با این مسئله موافقت کند کم است اما با توجه به نتایج نامطلوب اخیر نظرسنجی‌ها احتمال دارد نتانیاهو مجبور به موافقت شود.

به گزارش شبکه صهیونیستی «کان» توافق جدید باعث تاخیر در تاریخی می‌شود که قرار بود گانتز جانشین نتانیاهو شود و به همین دلیل گانتز با آن مخالفت خواهد کرد.

طبق گزارش تایمز اسرائیل، همه اعضای آبی و سفید با این مذاکرات موافق نیستند و بسیاری از آن‌ها بنابر گزارش‌ها خود را برای مخالفت با توافق با لیکود در صورت دستیابی به آن و حتی استعفا آماده می‌کنند. از طرف دیگر، با توجه به وجود تعدادی عضو شورشی در حزب لیکود که خود حزب رقیب جدید را تحت رهبری «گیدون سعار» عضو کنست تشکیل داده‌اند، حتی اگر توافق جدیدی حاصل شود از حمایت حداکثری لازم در کنست برخوردار نخواهد شد.

گانتز جمعه اعلام کرد که بر سر توافق قبلی مصالحه نخواهد کرد و اگر حزب نتانیاهو از تعهد به آن سر باز بزند، او آماده است حزبش را به سمت دور دیگری از انتخابات ببرد.

لیکود هم در پاسخ خواستار توافق شد و انتخابات جدید را مایه شرم خواند اما اعلام کرد در صورت کشیده شدن به این سمت برای انتخابت آماده است و پیروز آن خواهد شد. دو طرف این اظهارات را پنجشنبه شب در واکنش به گزارش‌ها درباره رسیدن به توافقی که مانع برگزاری انتخابات خواهد شد بیان کردند.

به هر حال احتمال انحلال کنست پیامد مستقیم بن بست ایجاد شده بر سر تصویب بودجه رژیم صهیونیستی است که مدت‌هاست حزب لیکود آن را به گروگان گرفته تا از روی کار آمدن گانتز طبق توافق کابینه چرخشی ممانعت کند.

حزب آبی و سفید طبق آن توافق خواستار تصویب بودجه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با هم است در حالی که نتانیاهو روی تصویب بودجه‌ای که تا پایان سال ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد اصرار دارد و دلیل آن را هم نامشخص بودن شرایط به دلیل همه‌گیری کرونا اعلام کرده است. در صورت تصویب بودجه به این شکل، نتانیاهو می‌تواند از شر انتخابات بودن آن که سال آینده میلادی مجبور به تحویل قدرت به گانتز شود، خلاص شود.

روزنامه «جروزالم‌پست» روز جمعه گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه هفتگی کابینه در روز یکشنبه را لغو کرد تا یکی دیگر از آخرین فرصت‌های ممکن برای اجتناب از کشیده‌شدن اسرائیل به انتخابات جدید را نیز از بین برده باشد.

اگر پارلمان رژیم صهیونیستی تا پایان روز سه‌شنبه لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ را – که آخرین روزهای خود را طی می‌کند – تصویب نکند، به صورت خودکار منحل می‌شود و باید انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی برگزار شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *