با هدف شناسایی کتیبه های شهرهای جهان اسلام در حوزه ایران فرهنگی انجام شد
شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه های شهر سمرفند
طرح شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه های شهر سمرفند با هدف شناخت کتیبه های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر به انجام رسید .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری،نادرکریمیان سردشتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری این طرح امروز «دوشنبه » در نشست پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها با بیان این مطلب افزود : یکی از ضروریات پژوهش های حوزه میراث فرهنگی ، بررسی ،شناخت و پژوهش کتیبه های شهر های جهان اسلام در حوزه ایران فرهنگی است .
او تصریح کرد :هدف اصلی از تدوین این پژوهش شناخت کتیبه های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر وهمچنین تبیین و معرفی کتیبه های دوره اسلامی و تهیه فهرستی از آثار کتیبه دار این شهر تاریخی بوده است .
این زبان شناس گفت : کتیبه های سمرقند یکی از مهمترین اشکال هنری ، طی دوره های تاریخی به ویژه دوره تیموری بودند چنانچه در بین حاکمانمرسوم بود که در هنر خوشنویسی مهارت داشته باشند .
کریمیان سردشتی با اشاره به اینکه توجه تیموریان نسبت به مذهب را از طریق ساخت بناهایی چون مساجد ، مدارس و زیارتگا های بی شمار آنمی توان به اثبات رساند خاطرنشان کرد :همانطور که معماری پاسخ گوی اهداف فرهنگی هنری تیمور بود پاسخگوی اهداف و نیازهایفرهنگی شاهرخ نیز بوده است .
او خاطرنشان ساخت : تیموریان به وسیله سفارش نسخ مذهبی و کتیبه ها در پی کسب موفقیت فرهنگی بودند .
کریمیان سردشتی در ادامه با بیان اینکه کتیبه های سمرقند را می توان به شکل های گوناگون دسته بندی کرد و در این دسته بندی ها ، قدمتتاریخی ، محتوا ، زبان ، نوع خط و عیار آن و نوع ارائه را مورد توجه قرار داد به شرح مختصری از این دسته بندی ها پرداخت .
تنوع نقوش کمربندهای اورارتویی در ایران
مریم دارا عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اورارتوها آثار فلزی بسیاری از خودباقی گذاشتند گفت: تعدادی از این آثار در داخل ایران به دست آمده اند و نقوش روی این آثار جزئیات بسیاری دربارۀ هنر، فرهنگ، مذهب و زندگیاورارتوها را نشان می دهند.
او با بیان اینکه کمربندهای اورارتویی معمولاً منقوش ساخته می شدند و روایات متفاوتی را نمایش می دادند تصریح کرد : در موزۀ رضا عباسی چهارکمربند مفرغی که گاه کامل و گاه ناقص هستند نگهداری می شود.
دارا خاطرنشان کرد: نقوش روی این آثار شامل نقوش اساطیری، حیوانی، انسانی و گیاهی هستند و صحنه های رئال یا اساطیری را نمایش می دهند.
به صورت مجازی
دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران » برگزار می شود
دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران »با شعار خورشید سلامت، یلدای محبت به صورت مجازی توسط پژوهشکدهمردمشناسی برگزار می شود.
به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده عضو هیأتعلمی و رییس پژوهشکده مردم شناسیامروز«دوشنبه»با اعلام این خبرگفت: با توجه به همهگیری ویروس کرونا از تمامی مردم ایران دعوت میکنیم آیین یلدای امسال و سنتهای آنهمچون تفال به دیوان حافظ و در کنار هم جمع شدن را به صورت مجازی برگزار کنند.
وی تصریح کرد: دومین همایش ملی یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی در ۲۹ و ۳۰ آذر ماهبرگزار شده و درآن 10 پانل علمی در قالب ۳۴ سخنرانی با حضور محققان و اساتید دانشگاه و پژوهشگاه های کشور ارائه خواهد شد.
حسن زاده افزود: حضور علاقمندان به عنوان مهمان در این همایش که در فضای اسکای روم به آدرس های
برگزار می شود آزاد است .
گفتنی است، دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران » با مشارکت و همکاری معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاهمیراث فرهنگی و گردشگری، مدیریت اداره کل ثبت معرفی و احیا میراث معنوی و طبیعی معاونت میراث فرهنگی، مرکز میراث ناملموس تهران،ایکوم، هسته پژوهشی مردم شناسی دانشگاه مازندران، مرکز اسناد آسیا، موسسه سپندار جاودان خرد و سایر مراکز علمی و پژوهشی برگزار میشود .