خانه / جشنواره / افغانستان جزئی از ایران است

افغانستان جزئی از ایران است

با هدف شناسایی کتیبه های شهرهای جهان اسلام در حوزه ایران فرهنگی انجام شد

شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه های شهر سمرفند

طرح شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه های شهر سمرفند با هدف شناخت کتیبه های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر به انجام رسید .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،نادرکریمیان سردشتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری این طرح امروز «دوشنبه » در نشست پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها با بیان این مطلب افزود : یکی از ضروریات پژوهش های حوزه میراث فرهنگی ، بررسی ،شناخت و پژوهش کتیبه های شهر های جهان اسلام در حوزه ایران فرهنگی است .

او تصریح کرد :هدف اصلی از تدوین این پژوهش شناخت کتیبه های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر وهمچنین تبیین و معرفی کتیبه های دوره اسلامی و تهیه فهرستی از آثار کتیبه دار این شهر تاریخی بوده است .

این زبان شناس گفت : کتیبه های سمرقند یکی از مهمترین اشکال هنری ، طی دوره های تاریخی به ویژه دوره تیموری بودند چنانچه در بین حاکمانمرسوم بود که در هنر خوشنویسی مهارت داشته باشند .

کریمیان سردشتی با اشاره به اینکه توجه تیموریان نسبت به مذهب را از طریق ساخت بناهایی چون مساجد ، مدارس و زیارتگا های بی شمار آنمی توان به اثبات رساند  خاطرنشان کرد :همانطور که معماری پاسخ گوی اهداف فرهنگی هنری تیمور بود  پاسخگوی اهداف و نیازهایفرهنگی شاهرخ نیز بوده است .

او خاطرنشان ساخت : تیموریان به وسیله سفارش نسخ مذهبی و کتیبه ها در پی کسب موفقیت فرهنگی بودند .

کریمیان سردشتی در ادامه با بیان اینکه کتیبه های سمرقند را می توان به شکل های گوناگون دسته بندی کرد و در این دسته بندی ها ، قدمتتاریخی ، محتوا ، زبان ، نوع خط و عیار آن و نوع ارائه را مورد توجه قرار داد به شرح مختصری از این دسته بندی ها پرداخت .

تنوع نقوش کمربندهای اورارتویی در ایران

مریم دارا عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اورارتوها آثار فلزی بسیاری از خودباقی گذاشتند گفت: تعدادی از این آثار در داخل ایران به دست آمده اند و نقوش روی این آثار جزئیات بسیاری دربارۀ هنر، فرهنگ، مذهب و زندگیاورارتوها را نشان می دهند.

 او با بیان اینکه کمربندهای اورارتویی معمولاً منقوش ساخته می شدند و روایات متفاوتی را نمایش می دادند تصریح کرد : در موزۀ رضا عباسی چهارکمربند مفرغی که گاه کامل و گاه ناقص هستند نگهداری می شود.

دارا خاطرنشان کرد: نقوش روی این آثار شامل نقوش اساطیری، حیوانی، انسانی و گیاهی هستند و صحنه های رئال یا اساطیری را نمایش می دهند.

به صورت مجازی

دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران » برگزار می شود

دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران »با شعار خورشید سلامت، یلدای محبت به صورت مجازی توسط پژوهشکدهمردم‌شناسی برگزار می شود.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده عضو هیأت‌علمی و رییس پژوهشکده مردم شناسیامروز«دوشنبه»با اعلام این خبرگفت: با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا از تمامی مردم ایران دعوت می‌کنیم آیین یلدای امسال و سنت‌های آنهمچون تفال به دیوان حافظ و در کنار هم جمع شدن را به صورت مجازی برگزار کنند.

وی تصریح کرد: دومین همایش ملی یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی در ۲۹ و ۳۰ آذر ماهبرگزار شده و درآن 10 پانل علمی در قالب ۳۴ سخنرانی با حضور محققان و اساتید دانشگاه و پژوهشگاه های کشور ارائه خواهد شد.

حسن زاده افزود: حضور علاقمندان به عنوان مهمان در این همایش که در فضای اسکای روم  به آدرس های 

https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda
https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda2
https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda3
https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda4

برگزار می شود آزاد است .

گفتنی است، دومین همایش ملی« یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران » با مشارکت و همکاری معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاهمیراث فرهنگی و گردشگری، مدیریت اداره کل ثبت  معرفی و احیا میراث معنوی و طبیعی معاونت میراث فرهنگی، مرکز میراث ناملموس تهران،ایکوم، هسته پژوهشی مردم شناسی دانشگاه مازندران، مرکز اسناد آسیا، موسسه سپندار جاودان خرد  و سایر مراکز علمی و پژوهشی برگزار میشود .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *