خانه / دارالقران / «تنها ایرانی غزه»

«تنها ایرانی غزه»

«تنها ایرانی غزه»؛ محافظ سابق یاسر عرفات پس از ۴۰ سال می‌خواهد به وطن بازگردد

قاسم شیاسی معروف به ابوهاشم
قاسم شیاسی معروف به ابوهاشم

قاسم شیاسی معروف به ابوهاشم محافظ پیشین یاسر عرفات، رئیس پیشین سازمان آزادی بخش فلسطین احتمالا تنها شهروند ایرانی است که در نوار غزه به سر می برد.

او که چهل سال پیش برای پیوستن به سازمان آزادی بخش فلسطین از تهران به مقر آن این سازمان در بیروت، پایتخت لبنان رفت این روزها آرزوی بازگشت به ایران را در سر دارد. سازمان آزادی بخش فلسطین در آن دوران یکی از نیروهای مسلح درگیر در جنگ داخلی لبنان بود. قاسم شیاسی در بیروت با یاسر عرفات آشنا شد و رهبر جنبش فتح از ابوهاشم خواست تا او را همراهی کند.

به این ترتیب قاسم شیاسی محافظ یاسر عرفات و خلیل وزیر معروف به ابوجهاد شد. خلیل وزیر یکی از بنیانگذاران جنبش فتح و فرمانده شاخه نظامی این جنبش بود. او در سال ۱۹۸۸ در تونس در حمله تکاوران اسرائیلی کشته شد.

منابع امنیتی گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد از قاسم شیاسی به عنوان تنها فرد ایرانی که آنها از حضورش در این باریکه اطلاع دارند یاد می کنند. قاسم شیاسی بنا به برگه های هویتی فلسطینی خود ۷۰ ساله است اما اسناد شناسایی ایرانی اش نشان می دهد که او ۷۸ سال دارد.

قاسم شیاسی که در دوران فعالیتش برای سازمان آزادی بخش فلسطین کارشناس مواد منفجره بود اکنون به دنبال بازگشت به ایران از نوار غزه است. او می گوید: «تنها می خواهم از اینجا بروم و در ایران بمیرم.»

شرایط دشوار زندگی در نوار غزه باعث شده است تا قاسم شیاسی روزهای جمعه در مقابل مساجد نوار غزه تکدی گری کند. او پس از امضای توافق اسلو بین رهبران فلسطینی و مقامات اسرائیل در سال ۱۹۹۳ به همراه یاسر عرفات به سرزمین فلسطینی رفت تا او را دوران هدایت تشکیلات خودگردان فلسطین همراهی کند.

قاسم شیاسی که سه بار ازدواج کرده است و شش فرزند دارد در نوار غزه مستقر شد و در تشکیلات امنیتی این باریکه ارتقاء مقام پیدا کرد. او همچنان از تشکیلات خودگردان فلسطین مستمری ماهانه دریافت می کند اما به گفته وی مبلغ ۴۶۰ دلار در ماه برای تامین مخارج زندگی همسران، فرزندان و نوه هایش کافی نیست.

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و پس از به قدرت رسیدن گروه حماس در این باریکه تحت محاصره اقتصادی اسرائیل قرار دارد. پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از نیمی از ساکنان نوار غزه زیر خط فقر زندگی می کردند. این در حالی است که همه گیری ویروس کرونا وضعیت اقتصادی در نوار غزه را بدتر نیز کرده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *