خانه / جشنواره / مدرسه ایرانی نوروز در جمهوری اوستیا- آلانیا

مدرسه ایرانی نوروز در جمهوری اوستیا- آلانیا

رضوانفر عنوان کرد :

فعالیت سه دهه ای مدرسه ایرانی نوروز در جمهوری اوستیاآلانیا / روسیه

«مدرسه نوروز » سال ۱۹۰۲میلادی در جمهوری اوستیا- آلانیا / روسیه بنا به درخواست و هزینۀ مهاجرین ایرانی با هدف تدریس معارف شیعی و زبان ملی تأسیس شد و تا بازگشت مهاجرین به فعالیت ادامه داد   .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه امروز «چهارشنبه » با اعلام اینخبر گفت: در نیمه دوم قرن ۱۹میلادی به دلیل وجود بحران های اقتصادی، بیش از پانصدهزار نفر از ایران خصوصا مناطق آذری نشین به مناطقیدر قفقاز شمالی (مانند داغستان، چچن و اوستیاآلانیا) و همچنین قفقاز جنوبی (مانند جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) مهاجرت کردند.

این پژوهشگر افزود : در این زمان شهر ولادیقفقاز پایتخت جمهوری اوستیاآلانیا  که مردمانش بر ریشههای آریاییِ خود می بالند، پذیرای نزدیکبه ۲۰۰۰ نفر از مهاجرین ایرانی شدند.

به گفته وی ، مدرسهٔ روسیایرانیِ نوروز در سال ۱۹۰۲میلادی بنا به درخواست و هزینۀ مهاجرین ایرانی و پیگیری داودخان نصره الوزاره (دیپلماتتلاشگر و محبوب ایران) تاسیس شد  و مظفرالدینشاه بابت این خدمت فرهنگی، انگشتر خود را به داودخان هدیه داد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  اظهار داشت : مدرسۀ نوروز با هدف تدریس معارف شیعی و زبان ملی، تاسیس و پساز ۲۹سال در سال ۱۹۳۱م به دلیل بازگشت اکثر مهاجرین، تعطیل و کاربری آن تغییر کرد.

رضوانفر خاطرنشان کرد : ناصرالدینشاه نیز در سفرنامۀ دوم و سوم خود به اروپا، هنگام عبور از ولادیقفقاز به کثرت ایرانیان، چه رعیت و چه بازرگاندر این شهر اشاره می کند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *