خانه / جشنواره / «کربلایی تپه سی» چالدران

«کربلایی تپه سی» چالدران

«کربلایی تپه سی» چالدران تعیین عرصه و حریم شد / حفاظت از تپه ای تاریخی در آذربایجان غربی

پروژه تعیین عرصه و حریم«کربلایی تپه سی» چالدران ،  با هدف جلوگیری از آسیب های بیشترو ایجاد ضوابط بمنظور تعیین تکلیف و حفاظت از تپه اجرا شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  فرزاد نجفی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز « دوشنبه » با اعلام این خبر گفت :تپه باستانی «کربلایی تپه سی» در استان آذربایجان غربی،شهرستان چالدران و در مجاورت روستای قرخ بلاخ واقع شده که فاصله آن تا مرکز شهرستان حدود ۱۵ کیلومتر است.

این باستان شناس افزود:این تپه با وسعت حدود ۵ هکتار دارای بیشترین طول۳۳۰ متر، بیشترین عرض۱۹۰متر و بیشترین ارتفاع ۱۷متر است که در جناج شمال شرقی روستای قرخ بلاخ گسترش یافته و از سمت شمال نیز به رودخانه فصلی محدود می شود.

او تصریح کرد :ایجاد ساخت و سازهای روستایی جدید، آسیب های ناشی از گسترش زمین های کشاورزی و هجوم قاچاقچیان میراث فرهنگی به این محوطه موجب شد تا پروژه تعیین عرصه و حریم با هدف جلوگیری از آسیب های بیشتر، تعیین محدوده عرصه و حریم و ایجاد ضوابط بمنظور تعیین تکلیف و حفاظت از تپه اجرا شود.

نجفی روند انجام پروژه را  متشکل از دو بخش عملیات «میدانی» و «مطالعات کارگاهی و کتابخانه ای » عنوان کرد خاطر نشان کرد که در انتهای کار نیزبا استفاده از پهپاد، نقشه تپه به شیوه فتوگرامتری تهیه شد .

وی اظهار داشت :  در کل باتوجه به وضع موجود ۱۱ گمانه در پیرامون تپه ایجاد شد که در یکی از گمانه ها هیئت باستان شناسی  به تدفین خمره ای که متوفی در آن به حالت چمباتمه قرار داشت برخورد کرد  که پس از مستند نگاری گمانه مورد نظر بسته شد.

این باستان شناس گفت :از تحلیل داده های بدست آمده از بررسی  سطحی تپه شامل ابزارهای سنگی از جنس ابسیدین، سفال های مختلف و سایر یافته ها و همچنین داده های فرهنگی بدست آمده از گمانه ها می توان دریافت که این تپه دوره های مختلف از پیش از تاریخ به خصوص عصر مفرغ تا دوره تاریخی را در بر می گیرد.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *