خانه / احمد ماهینی / تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

توسط هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی  انجام شد  

تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

پروژه مثنی سازی (ساخت مجدد طرح قدیمی ) بر گرفته از نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی با حفظ ماهیتاصلی هنر قاجار ، توسط کیوان شجاعی هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی ، امروز «چهارشنبه  » با اعلام این خبر گفت :با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر بارویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد : در این خصوص برای نتیجهگیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علیعسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی خاطرنشان کرد : این نسخه بسیار پرکار و نفیس می باشد که هنرمند این مرکز با الهام از آن یکبرداشت تازه ای متناسب با شرایط امروزه ی تذهیب صورت داده است.

شریف زاده اظهار داشت : با اینکه بیشتر تذهیبهای قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیبهای دورههای پیش از خودش پیروی نمیکند (ازجمله قرار گرفتن نقوش  اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیرهها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دورههای مختلف در یک بند، عدمچرخش صحیح اسپیرالها، بعضی مواقع بکارگیری رنگهای نا هماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی  ایجاد یک سبک خاص برای دورۀقاجار خالی از لطف نیست.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی با اشاره به این اثر گفت:در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد ولی اندازههای آن با هم متفاوتاست که همین امر در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزه ی آن حاشیه ها به یک اندازه می باشد.

شریف زاده اضافه کرد : تزئینات اسلیمیها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی  و کشیدگیهای اسلیمیها گاهی آنقدر زیاد است که فرماسلیمی را از یک گردش درست دایرهوار اسپیرال خارج کرده که  این امر در اسپیرال ختایی ها با بکارگیری موتیفهای اسلیمی و ختایی بر روی یکبند اسپیرال نیز مشهود است .

وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و…) ،طراحی و انتقال طرح ،قلمگیری قهوهای با قلموی موی گربه وآبرنگ قهوهای ،آمادهسازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن ، رنگگذاری طرحهای اسلیمی و ختایی ، قلمگیری( دورگیری مشکی بامرکب اصفهان)، رنگگذاری زمینه، جدولکشی و گرهاندازی جدولها، پرداز نقطهای با آبرنگ وشرفهاندازی را مراحل انجام این کار دانست .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ضیافت شاعران

در فرهنگسرای انقلاب؛ ضیافت شاعران به مناسبت تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی برگزار می‌شود گردهم آیی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *