خانه / علمی و دانشگاهی / پژوهش میراث فرهنگی / تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

توسط هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی  انجام شد  

تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار

پروژه مثنی سازی (ساخت مجدد طرح قدیمی ) بر گرفته از نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی با حفظ ماهیتاصلی هنر قاجار ، توسط کیوان شجاعی هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی ، امروز «چهارشنبه  » با اعلام این خبر گفت :با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر بارویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد : در این خصوص برای نتیجهگیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علیعسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی خاطرنشان کرد : این نسخه بسیار پرکار و نفیس می باشد که هنرمند این مرکز با الهام از آن یکبرداشت تازه ای متناسب با شرایط امروزه ی تذهیب صورت داده است.

شریف زاده اظهار داشت : با اینکه بیشتر تذهیبهای قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیبهای دورههای پیش از خودش پیروی نمیکند (ازجمله قرار گرفتن نقوش  اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیرهها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دورههای مختلف در یک بند، عدمچرخش صحیح اسپیرالها، بعضی مواقع بکارگیری رنگهای نا هماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی  ایجاد یک سبک خاص برای دورۀقاجار خالی از لطف نیست.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی با اشاره به این اثر گفت:در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد ولی اندازههای آن با هم متفاوتاست که همین امر در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزه ی آن حاشیه ها به یک اندازه می باشد.

شریف زاده اضافه کرد : تزئینات اسلیمیها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی  و کشیدگیهای اسلیمیها گاهی آنقدر زیاد است که فرماسلیمی را از یک گردش درست دایرهوار اسپیرال خارج کرده که  این امر در اسپیرال ختایی ها با بکارگیری موتیفهای اسلیمی و ختایی بر روی یکبند اسپیرال نیز مشهود است .

وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و…) ،طراحی و انتقال طرح ،قلمگیری قهوهای با قلموی موی گربه وآبرنگ قهوهای ،آمادهسازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن ، رنگگذاری طرحهای اسلیمی و ختایی ، قلمگیری( دورگیری مشکی بامرکب اصفهان)، رنگگذاری زمینه، جدولکشی و گرهاندازی جدولها، پرداز نقطهای با آبرنگ وشرفهاندازی را مراحل انجام این کار دانست .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری ماهین نیوز: تحلیلی خبری اطلاع رسانی سیاسی فرهنگی اقتصادی به چهار زبان فارسی انگلیسی عربی و آذری ارگان رسمی سازمان ملل اسلامی مجوز 26237/92وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب امتیاز و مدیر مسئول: سید احمد حسینی ماهینی آدرس : تهران میدان شهدا پاساژ امیدوار طبقه دوم واحد 2 کیلومتر 55زنجان جاده چرگر خیابان سادات پلاک6 989120836492+ همراه , ,telgram watsapp soroush sahmahini@yahoo.com تلفکس36608516

حتما ببینید

بزرگترین سد هخامنشی

بزرگترین سد هخامنشی

کاوش در بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده / لزوم حفاظت و نگهداری سد بستان خانی …