خانه / جشنواره / کشف سفال های منقوش لوندو

کشف سفال های منقوش لوندو

دومین فصل کاوش محوطه گبری سربیشهخراسان جنوبی /کشف سفال های منقوش لوندو

دومین فصل کاوش محوطه گبری به منظور انجام فرآیند آموزشی گروه باستانشناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و در قالب تفاهم نامه باپژوهشگاه میراث فرهنگی با حضور ۲۰ نفر از دانشجویان و کارشناسان دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در تپه جنوبیمحوطه گبری (مود B) و با هدف شناخت سازه های معماری آن به انجام رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد فرجامی سرپرست دومین فصل کاوش محوطه گبری سربیشهخراسان جنوبی امروز «سه

شنبه » با اعلام این خبر گفت : محوطه گبری مود در دشت مود شامل دو تپه با ارتفاع کم و نزدیک به هم است که تپه شمالی دارای ارتفاعبیشتری نسبت به تپه جنوبی است.

او با بیان اینکه  این تپه در سال ۱۳۷۶ از طرف اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان گمانهزنی و تعیین حریم و  در سال ۱۳۸۱با شماره ۶۳۶۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده افزود: با بررسی های سطحی که در محدوده محوطه صورت گرفته سفال هایی مربوطبه بازه زمانی هزاره چهارم تا ساسانی به دست آمده که نشان از اهمیت این تپه و مشابهت داده های آن با یافته های به دست آمده بامناطق همجوار خصوصا محوطه های چون کلاته شاهپوری و کرگه چهارفرسخ نهبندان، تپه یحیی کرمان، دهانه غلامان در سیستان ایران،نادعلی(سرخ داغ) در سیستان افغانستان و قلعه کهنه قندهار در جنوب افغانستان و دامب کوه در منطقه بلوچستان دارد.

وی  خاطرنشان کرد : خراسان جنوبی به دلیل قرارگرفتن در محدوده خراسان بزرگ(مرکز قدرت گیری اشکانیان) یکی از مهم ترین استقرارگاه هایدوره اشکانی بوده که محوطه های دیگری را هم دوره با محوطه گبری مود در محدوده پیرامونی دشت بیرجند به مانند تپه تخچرآباد، قلعهقوچو(باغ گلشن) شارقنج، کال جنگال خوسف، لاخ مزار کوچ، پشته نه تاغ/طاق چنشت می توان معرفی کرد ولی از لحاظ کیفیت، داده هایفرهنگی محوطه گبری مود یکی از بهترین محوطه ها در سطح استان متعلق به دوره اشکانی است.

این باستان شناس افزود : در حال حاضر مطالعاتی در زمینه شناخت فرم، شکل و نقش سفالینه های این محوطه صورت گرفته که دو پایان نامهدانشجویی و یک طرح تحقیقی مطالعه سفال سطحی محوطه از آن جمله است که مقالاتی از آن منتشر شده اند.

او گفت :  فصل دوم کاوش آموزشی گروه باستانشناسی دانشگاه بیرجند به منظور شناخت سازه های معماری این محوطه باستانی درمحدوده تپه شماره دو(B) به انجام خواهد رسید.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار داشت : دومین فصل کاوش محوطه گبری به منظور انجام فرآیند آموزشی گروه باستانشناسیدانشکده هنر دانشگاه بیرجند و در قالب تفاهم نامه با پژوهشگاه میراث فرهنگی با حضور ۲۰ نفر از دانشجویان و کارشناسان دانشگاه بیرجند واداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در تپه جنوبی محوطه گبری (مود B) و با هدف شناخت سازه های معماری آن به انجام رسید.

فرجامی در تشریح نتایج این پروژه تصریح کرد : نتایج فصل دوم کاوش محوطه گبری مود(مود B)ترانشه فصل دوم کاوش ها به عنوان ترانشه Cدر شمال برجستگی تپه جنوبی و با ابعاد ۵×۸ متر ایجاد شده است.

او افزود : در پایان کاوش فضاهای دو فاز معماری در ترانشه کشف شد که فاز متاخر مربوط به دیوارهای خشت و گلی با خشت هایی در ابعاد۱۰ × ۴۰ × ۴۰ و ۸ × ۳۸ × ۳۸ سانتی متر و فاز قدیم تر که در ساخت فضاهای معماری آن از قلوه سنگ استفاده شده است.

این باستان شناس اظهار داشت : یکی از نکات جالب توجه در بین فضاهای معماری این فصل کاوش وجود آوار سنگی که به صورت انباشت وفاقد چیدمان بوده است  و از آنجایی که در این فصل سنگ های  ساب و مشته های سنگی زیادی به دست آمد، احتمال می رود که از این فضاهابه عنوان کارگاهی جهت ساخت این مصنوعات استفاده می شده است.

فرجامی خاطرنشان کرد : علاوه بر این موارد استخوان های زیادی (حیوانی) مربوط به دندان، مفصل، استخوان دست و پا واز سطح ترانشه بهدست آمده که در ارتباط با تغذیه ساکنین این محوطه بوده است. وجود تعداد زیاد سرباره کوره در محدوده مورد کاوش نیز نشان از فعالیت هایصنعتی در این تپه دوران تاریخی دارد.

او در ادامه مهم ترین داده فرهنگی به دست آمده از این فصل از کاوش هارا  سفال عنوان کرد و افزود: که سفال های به دست آمده در دو گروهساده و منقوش و به صورت چرخ ساز و دست ساز است .

یه گفته این باستان شناس ،  سفال منقوش این محوطه سبک معروف به سفال لوندو است که در حوزه جغرافیایی جنوب جنوب شرق ایرانفرهنگی در محوطه های باستانی شناخته شده است، نقوش به کار رفته برای تزئین در این سفال ها، اکثراً هندسی و به ندرت نمونه هایحیوانی (پرنده) برای تزئین بر می خوریم.

 گفتنی است ، محوطه گبری سربیشه استان خراسان جنوبی در بخش مود دهستان مود شهرستان سربیشه  و سه کیلومتری شمال شهر مود واقعشده است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *