خانه / جشنواره / محوطه باستانی بیگوش تپه چالدران

محوطه باستانی بیگوش تپه چالدران

تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی بیگوش تپه چالدران

با توجه به سفال های بدست آمده از گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی بیگوش تپه شهرستان چالدران آذربایجان غربی ، این محوطه در دوره مفرغ جدید و هزاره اول که در منطقه شمال غرب معرف اورارتو ست، مورد استفاده و سکونت قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عباس باورسائی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت :بیگوش تپه در قسمت شمالی شهرستان چالدران در قسمت ورودی شهری آواجیق (ضلع جنوبی شهر آواجیق) در فاصله چند متری جاده ارتباطی آواجیق بهچالدران واقع شده است.

او با بیان اینکه مردم منطقه به تپه باستانی مورد پژوهش در زبان محلی خود (زبان آذری) بیگوش تپه می گویند افزود: بیگوش (bayquş  )  در زبان محلی بهجغد اطلاق می شود، از این رو معادل فارسی این تپه باستانی جغد تپه است.

به گفته این باستان شناس ، بیگوش  تپه ای باستانی است که برروی بستر سنگی طبیعی منطقه شکل گرفته و از ضلع شمال به شهر آواجیق و از سمتشرق به جاده ارتباطی آواجیق به چالدران محدود می شود.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه بیگوش تپه در ضلع غرب به سمت دامنه کوه گرگ پیشروی کرده و آثار و شواهد معماری سنگی آن در دامنههای این کوه گسترده شده تصریح کرد: ضلع جنوب این تپه نیز دارای چنین وضعیتی بوده و گسترش محوطه به صورت طولی در راستای کوه گرگ است  بهطوریکه طول تپه ۶۰۰ متر و عرض آن تنها ۱۳۰ متر است.

او خاطر نشان کرد :از بررسی سطحی انجام شده در بیگوش مواد فرهنگی(سفال هابا پراکنش کم به دست آمد، که این امر به دلیل عدم حفر چاله قاچاق درسطح محوطه است.

به گفته باورسایی ، این محوطه تقریباً دست نخورده باقی مانده و تنها قسمت شمالی آن در سال های اخیر توسط شهرداری تخریب شده است.

باورسایی اظهار داشت : با توجه به سفال ها بدست آمده این محوطه در دوره مفرغ جدید و هزاره اول (که در منطقه شمال غرب معرف اورارتو است)، مورد استفاده وسکونت قرار گرفته است.

او سفال های بدست آمده را  دارای خمیره نخودی و قرمز، پوشش گلی غلیظ، و با تکنیک ساخت، دست ساز و چرخ ساز عنوان کرد و افزود: در قسمت هایتخریب شده توسط شهرداری (ضلع شمالی برجستگی اصلی بیگوش) شواهد تدفینی از قبل استخوان انسانی قابل مشاهده بود  که متاسفانه بدلیلبرخورد تیغه لودر به صورت کامل از بین رفته رفته اند.

 سرپرست هیئت باستان شناسی گفت : با توجه به پراکنش شواهد فرهنگی و شکل محوطه بیگوش تپه، بهترین محل ها برای ایجاد گمانه ها مشخص وبه طور کل در پروژه تعیین عرصه و حریم بیگوش تپه ۸ گمانه ایجاد شد  که از این ۸ گمانه ۲ گمانه دارای لایه فرهنگی (بقایای معماری سنگی) و ۶ گمانهفاقد لایه فرهنگی بودند.

او خاطرنشان کرد :این گمانه ها بعد از اتمام کار و مستند نگاری مجدداً پر شدند.

وی در پایان تصریح کرد : برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی بیگوش تپه، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و باحمایت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی به انجام  رسید.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *